Imposant en hedendaags

16/05/11 om 16:28 - Bijgewerkt om 16:28

Een imposant gebouw uit het einde van de 19de eeuw omvormen tot een moderne woning van de 21ste eeuw: voor die uitdaging stond architect Jean-Pierre Navez.

KRACHTLIJNEN 1. De zitkamer die het hoofdgebouw met de schuur (20 meter verderop) verbindt. 2. De intimiteit, dankzij het kantoorgebouwtje recht tegenover de ramen van de zitkamer. 3. Het blok met toilet en vestiaire midden in het salon, waarrond er dankzij de dubbele circulatie veel bewegingsvrijheid is. 4. De speelse afwisseling tussen oppervlakken, dankzij het roosterwerk in roestvrij staal en hout rond de gevelramen, waardoor de grenzen van de constructie vervagen. 5. Het dak heeft schijnbaar geen steunpunt en lijkt te zweven. Daardoor krijgt de ruimte iets luchtigs.

ARCHITECT Jean-Pierre Navez

De belangrijkste interventie? Het vervangen van de oude bijgebouwen door een luchtige en lichte 'koppeling' tussen het hoofdgebouw en de schuur die op 20 meter van de achtergevel ligt. In die nieuwe ruimte werd ook een technische ruimte met een toilet en vestiaire voorzien die de zithoek scheidt van de ruimte voor de kinderen.

Barokke details

De huidige keuken neemt een deel van de vroegere garage in. Ze kijkt gul uit op de binnenplaats en levert zo een actieve bijdrage tot de bijzondere sfeer die er hangt. Het vroegere centrale vertrek is toegankelijk via een dubbele, monumentale deur van vroeger. De ruimte is nu ingericht als eetkamer voor feestjes en recepties met een zithoekje voor de kinderen. Enkele barokke details dialogeren hier met de majestueuze sierlijsten aan het plafond.

Patio Architect Jean-Pierre Navez had zijn plannen uitgetekend rond een patio tussen dit barokke vertrek en het nieuwe gedeelte (de huidige zitkamer). De met bamboe aangeplante patio garandeert een groene doorkijk naar buiten toe. Om het originele gebouw met de schuur te verbinden, moesten de oude bijgebouwen plaats maken voor een soort 'tunnel', met een plat dak in zink, van 80 m². Die erg moderne constructie, met een vloerbekleding in gebleekte eik, ligt georiënteerd naar het noorden.

Achter de flat screen televisie die in de achterste muur werd ingebouwd, gaat een technische kubus schuil. Die herbergt een vestiaire en een toilet. Het blok is enkel in het voorbijgaan zichtbaar, maar weet de ruimte toch op te splitsen en creëert achteraan een kinderhoekje met bibliotheek en televisie. De kubus komt net niet tot tegen het plafond, wat het geheel iets luchtigs geeft.

Japanse bouwstijl

De filosofie van het gerenoveerde gebouw sluit min of meer aan bij de archetypen van de Japanse bouwstijl. "Het terras ligt op dezelfde hoogte als de vloer binnen en het gebinte loopt onopvallend tot buiten door en vormt daar een soort afdakje. En verder zijn er uiteraard de schuifelementen", verduidelijkt de architect. In diezelfde optiek ontbreekt elk ornament en wordt de structuur extra in de verf gezet door vrije en open ruimtes met toch duidelijk van elkaar gescheiden vertrekken.

Een constructie die heel wat verrassingen in petto heeft. De uitwerking werd zowel door de eigenaar en als door de architect in goede banen geleid. Dat het tussen beiden klikte, is overduidelijk. De Japanse zenstijl met veel licht doet de nobele materialen tijd en ruimte overstijgen.

Stavie Deroc

Lees meer over:

Onze partners