Drie in één

25/09/12 om 16:26 - Bijgewerkt om 16:26

Dennis Troost zocht voor zijn reclamebureau Yellow Submarine een onderkomen in het centrum van Antwerpen en vond een huis te koop, nota bene palend aan de achterzijde van zijn privéwoning.

Dennis Troost zocht voor zijn reclamebureau Yellow Submarine een onderkomen in het centrum van Antwerpen en vond een huis te koop, nota bene palend aan de achterzijde van zijn privéwoning. Hij liet het gebouw renoveren en inrichten en voegde aan het bureau een koffiebar en drie gastenkamers toe.

Het huis aan het Antwerpse Falconplein was vroeger een handelszaak (beneden) met een private woning (op de verdiepingen). Oorspronkelijk waren het twee huizen. Dat is nog duidelijk aan de gevel af te lezen, maar jaren geleden werden ze samengevoegd tot één geheel. De ligging en de beschikbare ruimte waren een troef, zelfs in die mate dat er zich nog meer mogelijkheden aanboden. De eigenaar trok met een vrij lijvig programma naar architectenbureau sculp(IT): ze wilden er een reclamebureau, drie gastenkamers en een ontbijtruimte voor de gasten annex koffiebar inrichten. Aan de vier studio's die zich in de linkervleugel op de verdiepingen bevinden, wordt voorlopig niet geraakt.

De indeling wees min of meer zichzelf uit: per verdieping in de rechtervleugel een gastenkamer, koffiebar beneden aan de straatzijde en het reclamebureau daarachter. Het schakelen van al die functies vonden de architecten van sculp(IT) best een uitdaging. Door het plaatsen van een groot binnenschuifraam zijn koffiebar en bureau visueel met elkaar verbonden en krijgt het bureau (ook daardoor) daglicht. Op die manier is het bureau geen donker achterkamertje geworden, maar een goed verlichte en sociale werkplek, waar de medewerkers zich kunnen laten inspireren door de mensen die in de koffiebar en B&B over de vloer komen.

Vide

Het gebouw was nog in een vrij redelijke staat, maar het ontbrak uiteraard aan hedendaags comfort en noodzakelijkheden als isolatie en ventilatie. De architecten wilden de twee gevels tot één harmonieus geheel maken, maar de bestaande raamopeningen moesten wel behouden blijven. Door beide gevels in een donkergrijze kleur te verven en het nieuwe schrijnwerk in zwart aluminium te voorzien, horen de twee delen nu ontegensprekelijk bij elkaar. Bij de renovatiewerken werd in het linkse gedeelte van de huidige koffiebar een vide ontdekt die boven een vals plafond zat. Daar wilden de architecten dankbaar gebruik van maken: door het hoogteverschil in het plafond ontstond als vanzelf een brede corridor richting reclamebureau. Vloeren, muren en dak werden van isolatie voorzien. De aanwezige isolatielaag verklaart waarom de vloer iets werd opgehoogd, met uitzondering van een uitsparing aan de ingang. Overigens werd er voor gezorgd dat de vloer overal in hetzelfde vlak ligt - geen decoratieve niveauverschillen -, net omdat het plafond al verschillen toont.

Nadat het gebouw gestript was, kreeg het een meer gestroomlijnde vormgeving. De kolommen in de koffiebar stonden niet helemaal uitgelijnd en dat werd opgelost door ze aan de ene of de andere zijde te verbreden door middel van mdf-platen. Het zichtbaar gekomen beton wilden de architecten het liefst zo behouden, als een contrast met een gestroomlijnde invulling van het decor. En ook omdat het best een budgetvriendelijke oplossing is. Ook in de gastenkamers is dat het geval. Het is een keuze die een technisch vals plafond voor de leidingen uiteraard niet meer mogelijk maakt. Als alternatief werd een binnenwand over de volledige hoogte van het pand ontdubbeld en als leidingschacht gebruikt.

Sofie De Vriese

De volledige tekst en plannen vindt u in nummer 354 van Ik ga Bouwen, dat momenteel in de boekhandel ligt.

Onze partners