Vlotte bereikbaarheid doorslaggevend voor keuze woonplaats

29/08/12 om 13:22 - Bijgewerkt om 13:22

Bron: Ik Ga Bouwen

Een rondvraag onder de makelaars van Century21 toont aan dat een vlotte verbinding met de werkplek steeds vaker een doorslaggevend criterium voor een woonplaats blijkt te zijn.

Vlotte bereikbaarheid doorslaggevend voor keuze woonplaats

© thinkstock

Randgemeenten en steden boomen door het stijgende belang dat jonge gezinnen hechten aan vlotte verbindingen en nabijheid van alles. Landelijke gebieden zijn dan weer in trek bij kandidaat-kopers die rust nastreven na een drukke werkdag.

Rust en vlotte verbinding groeiende beslissingsfactor Volgens het Amerikaanse verkeersinformatieplatform Inrix was ons land vorig jaar Europese koploper wat betreft de tijd die automobilisten doorbrachten in files. Met gemiddeld 55u filetijd gingen de Belgische automobilisten ondermeer hun Nederlandse (50u) en Franse (36u) collega's vooraf. Onder de Belgische steden spanden Brussel (72u) en Antwerpen (71u) de kroon, gevolgd door Gent (52u), Charleroi (40u) en Luik (39u). Bovendien werd Brussel begin juli verkozen als de vierde drukste stad van Europa in de Tomtom Congestion Index.

Echter, een rondvraag onder de makelaars van Century21 toont aan dat het niet zozeer de werkelijke afstand tot het werk is die van doorslaggevend belang is bij de keuze voor een woonst, maar eerder vlotte toegangen tot belangrijke verkeersaders. Door de band wensen we gemiddeld dagelijks tussen 10 en 30km af te leggen naar het werk. Bij een vlotte bereikbaarheid (nabijheid belangrijke verkeersader, rustige reisweg, goede verbinding met het openbaar vervoer) stelt een woonplaats op 50km of in extremis zelfs 100km van de werkplek echter geen enkel probleem voor kandidaatkopers. Zo vinden inwoners in regio's Dinant en Namen het prima om dagelijks tussen de 80km en 100km af te leggen naar hun werk, zolang deze wegen vlot rijden.

"Doorgaans stellen onze makelaars vast dat de gemiddelde maximale afstand tot het werk die men wenst af te leggen, opmerkelijk hoger is in landelijke gebieden dan in stedelijke gebieden", aldus Mathieu Verwilghen, General Manager Century21 Benelux. "Rust na een drukke werkdag staat hoog op het verlanglijstje van tal van kandidaat-kopers. Wanneer onze makelaars hen wijzen op de vele toegangswegen en de vlotte rijdbaarheid van deze wegen, stellen we vast dat die extra afstand die afgelegd dient te worden geen struikelblok meer is en landelijke gebieden zoals Brecht, Sint-Job of nog Kalmthout plots erg in trek zijn bij de groep dertigers en veertigers".

Openbaar vervoer en alles dichtbij als alternatief voor uren fileleed Onze maatschappij wordt in toenemende mate gekenmerkt door een gebrek aan tijd. Alles dient snel te gaan en dichtbij aanwezig te zijn. De nabijheid van supermarkten, bakker, beenhouwer, crèche, school, grootouders en/of babysit speelt bij jonge gezinnen, door het toenemende tijdsgebrek, een cruciale rol in hun zoektocht naar een woonst. Century21 stelt vast dat steden en randgemeenten dan ook erg gegeerd zijn bij deze kandidaat-kopers. Niet alleen is alles dichtbij, er is ook heel wat openbaar vervoer aanwezig.

"Daar waar kandidaat-kopers in landelijke gebieden belang hechten aan rust en de nabijheid van vlotte toegangswegen, zijn de nabijheid van sportcentra, winkels en openbaar vervoer cruciaal voor jonge gezinnen. Zeker wanneer deze de hoge verplaatsingskosten in rekening brengen die gepaard gaan met uren fileleed en veraf wonen van alles. In grote steden zoals Gent, Brussel, Luik en Antwerpen werd de laatste jaren sterk geïnvesteerd in de uitbreiding van het aanbod van openbaar vervoer", stelt Mathieu Verwilghen. "En dat loont: steeds vaker trekken jonge gezinnen opnieuw naar de stad".

Uitbreiding takenpakket makelaar

De complexe situatie van ons wegennetwerk, toenemende mobiliteit op de arbeidsmarkt en een wijzigende maatschappij zorgen ervoor dat ook het takenpakket van de makelaar flink uitgebreid wordt. Het beperkt zich niet meer tot het aanbieden van panden, maar werd uitgebreid met het aanbieden van situatie-analyses van de omgeving en het voorstellen van alternatieve reisroutes.

Mathieu Verwilghen bevestigt deze trend: "Meer dan eens blijkt de ideale woning van kandidaatkopers uiteindelijk buiten de radius te vallen die ze zelf op voorhand hadden voorzien. De meeste vragen aan onze makelaars behandelen de nabijheid van toegangswegen naar autostrades en het beschikbaar openbaar vervoer in de ruimere omgeving van de toekomstige woning. Tijdens de rit naar het pand geven onze makelaars vandaag dan ook heel wat toelichting bij wat er zich zoal in de buurt bevindt, waar er parkeermogelijkheden zijn, waar de dichtstbijzijnde bakker, beenhouwer en winkel zich bevinden maar ook hoe inwoners het makkelijkst de belangrijkste invalswegen, tram-, bus en/of treinstation kunnen bereiken." (KS)

Postcode

Onze partners