Schilder wil verschil maken door middel van vakmanschap

25/06/13 om 13:59 - Bijgewerkt om 13:59

Bron: Ik Ga Bouwen

Bouwunie onderwierp zo'n 200 schildersbedrijven aan een uitgebreid socio-economisch onderzoek. Hieruit blijkt onder meer dat de crisis de schildersbedrijven blijft treffen én dat ze door middel van hun vakmanschap het verschil willen maken binnen de industrie.

Schilder wil verschil maken door middel van vakmanschap

© Thinkstock

Bouwunie onderwierp zo'n 200 schildersbedrijven aan een uitgebreid socio-economisch onderzoek. Hieruit blijkt onder meer dat de crisis de schildersbedrijven blijft treffen én dat ze door middel van hun vakmanschap het verschil willen maken binnen de industrie.

Net zoals het vorige jaar onderwierp Bouwunie zo'n tweehonderd schildersbedrijven aan een onderzoek. Net als het jaar voordien peilden de Bouwunie naar hun zorgen, aandachtspunten en opportuniteiten. Dit laat Bouwunie toe om evoluties te schetsen en veranderingen beter aan te duiden.

Eén op vijf heeft te weinig werk

Van de ondervraagde bedrijven heeft 71% maximaal 4 werknemers en 26% is gevestigd in West-Vlaanderen, terwijl 13% gevestigd is in Vlaams-Brabant of Brussel. Uit de ondervraging van de Bouwunie blijkt dat maar liefst één op de vijf ondervraagde schildersbedrijven op dit moment te weinig werk heeft. In 2011 sprak er slechts 9% van te weinig werk en in 2008, voor het uitbreken van de crisis, was hier nauwelijks of geen sprake van. 74 % van de bedrijven geeft aan dat ze met winstgevende prijzen werken, dit terwijl de rest in de gevarenzone zit. Ze draaien break-even of zelfs verlies (4 procent).

Uit de rondvraag van de Bouwunie bleek dat maar liefst de helft van de werkgevers in het begin van het jaar een beroep heeft moeten doen op het systeem van tijdelijke werkloosheid. 2 % heeft mensen moeten ontslaan omwille van economische redenen en te weinig werk.

Crisis nog niet voorbij in de sector

De crisis is met andere woorden voor de schilderssector nog niet achter de rug. De activiteit ligt in de bouw nog op een laag peil en schilders komen pas op het einde van het bouwproces. Bovendien zien veel van de schildersbedrijven zich geconfronteerd met oneerlijke concurrentie. Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven (49 procent) kreeg al reclame van malafide bedrijven die schilderwerken aanbieden aan dumpingprijzen of die hen goedkope werkkrachten aanprijzen. Het mag dan ook niet verwonderen dat maar liefst 83 procent van de schildersbedrijven oneerlijke concurrentie op nummer één zetten van grootste bedreigingen.

Vakmanschap maakt het verschil

Toch is de schilder van oordeel dat hij in de toekomst toch het verschil kan maken en dat het succes van schildersbedrijven voor een groot stuk verzekerd is. Zo zijn ze er van overtuigd dat kwaliteit, professionalisme en vakkennis enkel maar aan belang zullen winnen. Ook communicatie en overleg zijn meer nodig dan ooit. Bovendien moet de schilder steeds op de hoogte zijn van de laatste nieuwe technieken en producten. Daarom is scholing en het volgen van opleidingen enorm belangrijk. (LVR)

Postcode

Onze partners