Nood aan extra inspanning: digitale bouwaanvraag mogelijk in een op de vijf Vlaamse gemeenten

25/02/16 om 14:23 - Bijgewerkt om 14:23

Het digitaal indienen van een bouwaanvraag begint ingang te vinden. Een zestigtal gemeenten in Vlaanderen - of ongeveer een op de vijf - biedt momenteel die mogelijkheid aan. Binnen een jaar worden gemeenten verplicht om dossiers digitaal te behandelen.

Nood aan extra inspanning: digitale bouwaanvraag mogelijk in een op de vijf Vlaamse gemeenten

© iStock

De digitale bouwaanvraag werd in september 2014 opgestart in drie gemeenten in Vlaanderen. Een half jaar later (tijdens de vorige editie van Batibouw) boden twaalf gemeenten de dienst aan en was een honderdtal bouwaanvragen digitaal ingediend.

Nog eens twaalf maanden later staan we alweer een heel stuk verder. De digitale bouwaanvraag is mogelijk in een zestigtal gemeenten, 'die samen goed zijn voor een bereik van zo'n 1,8 miljoen inwoners in Vlaanderen', aldus departementwoordvoerster Mie Van den Kerchove. Er werden ondertussen ook 772 dossiers digitaal ingediend.

Vanaf 2017 verplicht

Bij de voorstelling van de dienst klonk het dat steden en gemeenten tot 12 miljoen euro zouden kunnen besparen als alle bouwdossiers digitaal afgehandeld worden. Voor alle architecten samen werd alleen al de besparing op papier op 50 miljoen euro geschat. Zij moeten bouwaanvragen op papier vaak in veelvoud indienen op de gemeente.

Volgend jaar zal de hele procedure er helemaal anders uitzien. Op 23 februari 2017 gaat immers de omgevingsvergunning van start, die de bestaande milieu- en stedenbouwkundige vergunning integreert in een enkele vergunning. Vanaf dan zullen gemeenten verplicht worden om de dossiers digitaal te behandelen. (BELGA)

Lees meer over:

Postcode

Onze partners