Moderniseringsoperatie voor Batibouw

14/01/16 om 17:24 - Bijgewerkt om 17:22

Bron: Belga

"Er waait een frisse wind door Batibouw." Met die woorden werd vandaag de komende editie aangekondigd van de bouw- en verbouwbeurs Batibouw. Het nieuwe managementteam belooft een focus op "beleving" en een heropwaardering van de bouwberoepen, zoals die van architect, vastgoedmakelaar en advocaat. De beurs vindt plaats van 25 februari tot en met 6 maart in Brussels Expo.

Moderniseringsoperatie voor Batibouw

© BELGA

"We passen de beurs aan aan een wereld in verandering", zegt Jan Jughmans, die Geert Maes opvolgde als directeur van Batibouw. Vroeger was een beurs een plaats om zich te informeren, maar met de komst van de moderne technologieën kreeg ze een andere functie, legt hij uit. "Om toegevoegde waarde te bieden, moet ze complementair zijn aan de andere infokanalen en de bezoekers een unieke ervaring bieden."

De nadruk die de organisatoren op de "beleving" willen leggen, komt tot uiting in het thema "Ervaar Batibouw met uw vijf zintuigen". "Batibouw bezoeken betekent een meerwaarde in het aankoopproces van de consument, omdat ze er kunnen kijken, vergelijken, aanraken, uitproberen enzovoort", klinkt het.

Goede ondersteuning

Daarnaast willen de organisatoren ook de rol van de bouwberoepen opnieuw meer in de schijnwerpers zetten. "Laat u goed omringen van A tot Z", luidt dan ook het tweede thema. "Op Batibouw staan 12.000 professionals ter beschikking van de bezoekers", benadrukt Jughmans. Concreet krijgen vastgoedmakelaars bijvoorbeeld voor het eerst een eigen "dorp" tijdens de beurs. Architecten kunnen de beurs vrijdagochtend (26/2) "in avant-première" bezoeken.

Andere nieuwigheden, in samenspraak met de exposanten, zijn onder meer een tweede nocturne en vier "tuinkamers" in het paleis van de tuininrichting, "waar bezoekers zich kunnen laten inspireren over de inrichting en afwerking van hun eigen tuin(kamer)". De organisatoren beloven de komende jaren nog meer nieuwigheden.

Actieve schildpad

Aan de schildpad, het gekende logo van Batibouw, wordt niet geraakt. "Met zijn huis op de rug heeft de schildpad een sterke symboliek", aldus Peter Coun, de marketingdirecteur van Batibouw. "Maar we gaan de schildpad wel actiever maken, meer verschillende rollen laten spelen in onze campagnes, om duidelijk te maken wat er allemaal áchter die schildpad staat. Want Batibouw, dat zijn eigenlijk veertien verschillende beurzen (van veertien bouwsectoren, red.) onder één dak."

De twee eerste dagen van Batibouw zijn zoals steeds voorbehouden aan professionele bezoekers. Het ruime publiek is welkom vanaf zaterdag 27 februari. Een toegangsticket kost 12,50 euro (online is dat 10,50 euro). Wie na 16 uur nog aankomt (of na 18 uur op nocturnedagen), betaalt slechts 7 euro. "Daarmee mikken we bijvoorbeeld op mensen die in Brussel werken en die een concreet project voor ogen hebben", aldus Coun. "In plaats van in de avondspits te gaan aanschuiven, kunnen zij op 2 à 3 uur tijd gericht Batibouw bezoeken." De bouw- en verbouwbeurs werd vorig jaar door iets meer dan 300.000 mensen bezocht. (Belga)

Postcode

Onze partners