'Bouwsector is twee keer slachtoffer van kilometerheffing'

30/03/16 om 14:55 - Bijgewerkt om 14:54

Op 1 april gaat de kilometerheffing van start. Een slim bakje of On Board Unit in elke vrachtwagen (voertuig zwaarder dan 3,5 ton) berekent hoeveel elke chauffeur, ook de buitenlandse, moet neertellen om op de Belgische wegen te mogen rijden.

'Bouwsector is twee keer slachtoffer van kilometerheffing'

© iStock

De heffing treft de bouwsector dubbel zwaar, volgens de Bouwunie. 'De bouwbedrijven betalen voor hun eigen vrachtwagens en moeten ook meer betalen voor alle aangeleverde bouwmaterialen en producten aangezien de leveranciers hun extra kost door de kilometerheffing uiteraard ook aanrekenen', klinkt het. 'Door de druk op de marges en het feit dat de Vlaamse bouwbedrijven het al zeer moeilijk hebben, zal er niets anders op zitten dan de kostenverhoging zo veel mogelijk door te rekenen aan de klanten. Bouwen en verbouwen riskeert dus weer maar eens wat duurder te worden.'

Bouwunie heeft volgens hun persbericht haar leden-bouwondernemers uitgebreid geïnformeerd over de kilometerheffing. De meeste vragen en problemen die nu nog opduiken, hebben te maken met de On Board Unit (OBU). Hoewel de meeste vrachtwagens al over een OBU beschikken, blijft het voor een aantal bouwbedrijven een echte calvarietocht om een niet-werkende OBU toch aan de praat te krijgen. Bouwunie raadt haar leden dan ook aan om niet-werkende OBU's terug te sturen en een nieuwe te bestellen.

Lees meer over:

Postcode

Onze partners