Batibouw gaat van start: 'Laat je goed omringen door specialisten'

24/02/16 om 14:19 - Bijgewerkt om 14:18

Vergelijken, aanraken, bevragen, voelen. Voor de nieuwe editie van Batibouw, die morgen op gang getrapt wordt, keren de organisatoren terug naar de bron: ze wijzen erop dat een beurs niet alleen rond nieuwigheden draait maar vooral ruimte schept om specialisten te ontmoeten en producten te ervaren. De twee thema's voor de editie van 2016: 'Laat je van A tot Z omringen' en 'Ontdek Batibouw met je vijf zintuigen'.

Batibouw gaat van start: 'Laat je goed omringen door specialisten'

© Batibouw

Voor deze van Batibouw grijpen de organisatoren terug naar de basiswaarden van het evenement: ze willen benadrukken welke troeven de beurs biedt voor wie een bouw- of renovatieproject in goede banen wil leiden. Duizenden vakmensen uit alle sectoren zullen aanwezig zijn en hun knowhow met de bezoekers delen. "In tegenstelling tot wat velen denken, is Batibouw geen beurs voor vakmensen", stelt Pierre Herman van FISA, de firma die het evenement organiseert. "Het is een beurs voor een breed publiek, voor al wie plannen heeft en nog een absolute leek is. Tachtig procent van de bezoekers is gewoon op zoek naar advies. In het verleden lag de nadruk te veel op de voorstelling van nieuwigheden tijdens de beurs. We willen eraan herinneren dat advies inwinnen óók een belangrijke projectfase is, een fase die tijdbesparend kan zijn dankzij het gediversifieerde aanbod op Batibouw."

Advies en zintuigen

Daarom viel de keuze dit jaar op de volgende nauw met elkaar verweven twee thema's: 'Laat je van A tot Z omringen' en 'Ontdek Batibouw met je vijf zintuigen'. Iedere bezoeker kan daarin zijn gading vinden. "We wilden heel concrete thema's die duidelijk maken dat een beurs haar plaats heeft in het aankoopproces rond bouw- of renovatiewerken", verduidelijkt Pierre Hermant. "In tegenstelling tot andere media zoals vakbladen en internet kunnen bezoekers op een beurs daadwerkelijk kennismaken met producten en technieken, én zich daarbij door specialisten laten adviseren."

Kortom, ze kunnen zich degelijk laten omringen. Van de 'A' van 'architect', tot de 'Z' van 'zinkwerker': 1.000 exposanten uit alle sectoren worden vertegenwoordigd door meer dan 12.000 vakmensen die klaarstaan voor het publiek. Volgens de organisatoren is Batibouw een niet te missen afspraak. Op één dag kun je namelijk kennismaken met architecten, juridisch advies inwinnen, leren welke baksteen je het best kiest, 10.000 m² badkamers bekijken of 140 keukens met elkaar vergelijken.

Beter geïnformeerd

Het concept is op zich niet nieuw maar het publiek evolueerde en is intussen beter op de hoogte. "Laat me even de volgende vergelijking maken. Wie vandaag buikpijn heeft, gaat op internet zoeken en komt daarna tot de conclusie dat hij de ergste ziekte ter wereld heeft. Uiteindelijk gaat de persoon langs bij de dokter die na onderzoek besluit dat er niets ernstigs aan de hand is. Dat is de boodschap die we willen meegeven: er zijn heel wat specialisten die adviezen kunnen geven. De moderne consument is beter gewapend dan vroeger. Informatie is meer dan ooit toegankelijk. Een gesprek met een specialist kan echter veel verhelderen. Een architect, bijvoorbeeld, wordt soms gezien als een noodzakelijk kwaad dat minstens 5% van het budget opslokt. Toch gaat een architect op zoek naar oplossingen die rekening houden met onze behoeftes en onze manier van leven. Daardoor gaat de kwaliteit van het eindresultaat erop vooruit."

Op Batibouw wordt het aantal exposanten aangevuld met technici en leveranciers. Verder vind je er vertegenwoordigers van financiële instellingen, verzekeringsmaatschappijen, overheden, vakverenigingen en bouwinitiatieven. Vastgoedmakelaars ook. "Tussen de opzoeking van een pand op internet en de realiteit gaapt een brede kloof. Steeds meer mensen besluiten geen nieuw huis te bouwen maar gaan renoveren. Een vastgoedmakelaar kan hun bijvoorbeeld adviseren over de wijk waar ze zich het meest zouden thuisvoelen."

Contact met het product

Het is duidelijk de bedoeling om de contacten tussen bezoekers en experts te bevorderen. Om in dat opzet te slagen sturen de organisatoren aan op een ontdekkingstocht met de vijf zintuigen - meteen het tweede thema van de beurs. "Beide thema's liggen in elkaars verlengde: een adviseur nodigt je uit om een product met je vijf zintuigen te ontdekken", weet Pierre Hermant.

Het gaat om een interactieve en ludieke strategie die uitspeelt wat internet niet biedt: contact met het product. "Een voorbeeld. Ik wil een douchekraan. Ik kan op internet informatie opzoeken en mijn product vanop afstand bestellen. Als dat thuis wordt geleverd, bestaat het risico dat ik teleurgesteld ben. Misschien is de waterstraal niet meer dan wat flauw gedruppel terwijl je eigenlijk rekende op een krachtiger straal. Op Batibouw kan ik zulks testen en ter plaatse een vergelijking maken. Ik kan de producten daar aanraken.'

De deurtjes van een keukenmeubel openen en sluiten, met blote voeten over gepolijst beton lopen, zink tussen de vingers voelen, tegen een lade duwen of met je hand over een werkblad strijken: tijdens de volgende beurs ligt de nadruk op de zintuigen. De tastzin en het gezichtsvermogen zijn misschien het gemakkelijkst te benoemen, maar het gehoor, de reukzin en de smaak worden niet verwaarloosd. "In paleis 4, waar alles in het teken staat van de afdichting van constructies, zal er o.a. een box te vinden zijn met een hifiketen waaruit muziek weerklinkt. Bezoekers kunnen daar een raam openen en sluiten om een idee te krijgen van de akoestische kwaliteiten ervan."

Verwachtingen waarmaken

De reukzin wordt geprikkeld in de buurt van de open haarden. Wat smaak betreft, word je verwacht in het paleis waar de keukens gepresenteerd staan. "Er zullen heel wat sterrenchefs aanwezig zijn", bevestigt Pierre Hermant. "Ze laten de voordelen van een keuken zien en proberen de toestellen uit. Ze kunnen bijvoorbeeld tonen hoe je in een stoomoven chocolade kunt smelten. Daarna mogen bezoekers uiteraard proeven. We rekenen op de medewerking van de exposanten. Het publiek komt ter plaatse om producten te ervaren en wij vragen om die verwachting waar te maken."

De organisatoren kozen de thema's niet toevallig maar op basis van onderzoek. Dat zet de consument en diens behoeften dus opnieuw centraal.

Om Batibouw nog toegankelijker te maken zijn er dit jaar twee nocturnes: op dinsdag 1 en donderdag 3 maart. Met een speciaal B-dagtrip-ticket (trein + metro + inkom) kun je de beurs aan een zacht prijsje bezoeken zonder tijd te verliezen in de file.

www.batibouw.be

Waar?

Brussels Expo, Belgiëplein 1, 1020 Brussel

Wanneer?

Van 25 februari t.e.m. 6 maart 2016

> Professionele dagen

Donderdag 25 februari (van 10 tot 18.30 u) en vrijdag 26 februari (van 10 tot 21 u)

> Dagen voor particulieren

Van zaterdag 27 februari t.e.m. zondag 6 maart (van 10 tot 18.30 u)

Nocturnes op dinsdag 1 en donderdag 3 maart (van 10 tot 22 u)

Tarieven

> Professionals: 40 euro (badge geldig tijdens beide professionele dagen)

> Particulieren: 12,50 euro/dag of 10,50 euro/dag als je je ticket online koopt

(6 euro voor kinderen van 6 tot 12; gratis voor kinderen jonger dan 6)

Postcode

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info