Meubilair uit jaren zestig is terug in

06/05/08 om 11:41 - Bijgewerkt om 11:41

Bron: Ik Ga Bouwen

Leve de sixties: knallende kleuren en gedurfd design, bedacht door de popgeneratie. Meubilair uit de jaren zestig is terug in.

Leve de sixties: knallende kleuren en gedurfd design, bedacht door de popgeneratie. Meubilair uit de jaren zestig is terug in.

De sixties zijn weer helemaal terug. Het is een tijd van voortdurende veranderingen, een tijd waarin vaste waarden permanent in vraag worden gesteld. Onder impuls van de economische groei, verandert de wereldvisie om de haverklap. Het is de tijd van de minirok, de eerste man op de maan, Stanley Kubricks '2001, A Space Odyssee'. Een euforisch beleefde periode ook en ondanks alle wetenschappelijke en technologische triomfen, blijft de zoektocht naar een meer menswaardige samenleving altijd centraal staan.

Ook de kunstwereld bruist en kunstenaars verkiezen vaak een grafische benadering van vorm en kleur. Van Sol LeWitt tot Victor Vasarely, de krachtige grafische constructies van de kunstenaars van de Op Art (de kunst van de optische effecten) vormen de basis voor het ontstaan van een heuse bloemlezing van speciale effecten zowel wat betreft de vormmotieven, de fel contrasterende kleuren als de spelingen met het licht.

Maar de ontwerpers laten zich niet alleen inspireren door de plastische kunsten. Vanuit hun fascinatie voor ruimtereizen en science fiction, gaan vooruitstrevende architecten zich ook steeds vaker wagen aan ontwerpen in kunststof. De meest gekke woonvormen zien daarbij het levenslicht.

Design voor iedereen

De designwereld neemt die vormtaal over en ook daar effenen diezelfde kunststoffen het pad voor vrije, gedurfde creaties. Weg met de strenge lijnen en de strakke hoeken van vaders meubilair, leve de meer zachte, de meer ronde en vrouwelijke vormen. De popstijl van die jaren is nonchalant, grappig en vaak zelfs wat ironisch en daardoor komt het modernisme binnen ieders bereik.

In 1965 zorgt Pierre Paulin voor een echt schandaal met zijn ontwerp van een zetel in de vorm van een ... tong! Verner Panton pakt dan weer graag uit met extravagante creaties. En toch mag je er zeker niet smalend over doen, want meestal gaat het om weldoordachte ontwerpen die het resultaat zijn van een minutieus toegepaste techniek, zoals bijvoorbeeld die van de kunststofinjectie.

Pierre Paulin

De Fransman Pierre Paulin is sinds 1958 lid van de Artifort Design Group (Nederland). Hij ziet meubels door de ogen van een beeldhouwer en experimenteert zo met houten en stalen kuipjes of ontwerpen bedekt met zeildoek, schuimplastic of een elastische stof. Zijn ideeën vallen algauw in de smaak bij het avant-gardistisch publiek van toen en ze ontketenen een heuse revolutie. Liefhebbers van classic design zijn er nog altijd wild van. C D

Eero Aarnio

De designontwerpen van de Fin Eero Aarnio zijn vandaag opnieuw erg in trek.

Denken we maar aan de zogenaamde Ball Chair, een meubelstuk dat als een bal om zijn eigen as draait en tegelijkertijd een architecturale waarde heeft: als een ruimte binnen de ruimte, ideaal om te ontspannen.

De Ball Chair werd voorgesteld tijdens het Meubelsalon van 1966 in Keulen. Voor Eero Aarnio meteen de springplank naar een internationale carrière. Twee jaar later verraste de ontwerper met een transparante bal in acryl. Het materiaal wordt eerst verwarmd en nadien, als een zeepbel, in de juiste vorm geblazen. De geboorte van de Bubble Chair! E F

Design is overal

Op een ogenblik dat de consumptiemaatschappij ernstig in vraag wordt gesteld, viert de marginaliteit hoogtij. Dit non-conformisme uit zich onder andere in de zoektocht naar andere vormen van comfort, bijvoorbeeld meubels die laag bij de grond staan.

In 1968 bedenken de ontwerpers Piero Gatti, Cesare Paolini, en Franco Teodoro voor Zanotta de zogenaamde Sacco: een zitzak in skai (of, in de meer geraffineerde versies, in echt leder) die voor de helft wordt gevuld met opgeblazen balletjes in polystyreen en die de vorm aanneemt van de het lichaam van de persoon die op de zak gaat zitten. Van bij het ontwerp een universeel succes!

Gaetano Pesce verwerkt dan weer vrouwelijke lijnen in zijn UP5-zetel, vervaardigd uit polyurethaan. Jonathan De Pas en zijn adepten gebruiken een opblaasbare structuur als basis voor de Blow zetel (Zanotta). Andrea Branzi, Joe Colombo, Bruno Munari en Achille Castoglioni zijn nog enkele van de meest markante ontwerpers van toen.

Bij het grote publiek wordt de definitie van design herleid tot 'alles wat stijlvol ontworpen is', in dit geval vaak in oranje plastic ... Ook meubels, alledaagse gebruiksvoorwerpen, verlichting en zelfs huishoudapparaten nemen de ronde, vrouwelijk vormen over.

Een nieuwe betekenis

Wat er ook van zij, de jaren zestig eindigen op een golf van protest, een periode waarin de droombeelden blijven, maar de nasmaak ook bitter is. De voortdurende zoektocht van het non-formalistische design, zo typerend voor de sixties, gaat ook vandaag nog altijd voort. De sterk symboolgeladen, opzienbarende ontwerpen van toen lokken ook nu nog felle reacties uit. Ze voeden een bepaalde levenslust, een mentale ingesteldheid en een welbepaalde visie op geluk die de generatie van na 11 september tracht te (her)ontdekken.

De hang naar het verleden maakt vandaag misschien zelfs meer opgang dan de zin voor vernieuwing. Het lijkt er sterk op dat de generatie boomers, de generatie die vandaag over voldoende geld beschikt, nu al die dingen wil kopen en beleven die vroeger, tijdens hun jeugd, onbereikbaar waren. Geen wonder dat je de indruk krijgt dat de grote hoeveelheid meubels die dit jaar op de markt kwamen, allemaal op elkaar lijken!

Tekst: Marie-Claire Regniers

Ik ga Bouwen & Renoveren

Lees meer over:

Postcode

Onze partners