In beeld: voel je thuis op het werk dankzij gezellig interieur uit de privésfeer

30/04/15 om 11:37 - Bijgewerkt om 11:37

Niet iedereen is dol op onpersoonlijke open work spaces. De oplossing: bedrijven kopen bij particulieren unieke stukken die hun werkruimte een eigen identiteit geven.Het doel hiervan is een gezelligere én productievere werksfeer creëren.

Rommelmarkten en zoekertjessites als Kapaza.be kunnen een belangrijke inspiratiebron vormen voor bedrijven. Met meubels die via deze weg gevonden werden, kunnen ze werknemers een werkplek met karakter geven. Deze trend maakt al flink opgang in de VS en kreeg de naam C2B mee (Consumer to Business). Ook bij ons zijn er bedrijven en start-ups die op deze manier een interieur bij elkaar sprokkelen. Ze kopen bij particulieren unieke stukken die hun werkruimte een eigen identiteit geven.

Wanneer werkgevers een nieuw kantoorgebouw neerplanten of aan het verbouwen slaan, kunnen ze dus best op zoek naar een ontwerp dat als thuis aanvoelt.

Mimicry

Studies wijzen uit dat kantoren die een gezellige, persoonlijke inrichting hebben, de productiviteit stimuleren. trendwatcher Herman Konings verklaart dit fenomeen als volgt: "Om de steeds toenemende werkstress het hoofd te bieden, maken we een comfortabel plekje op het werk. Dat is een psychologisch mechanisme met de naam 'mimicry'. Het is een soort nabootsgedrag, waarbij men de sfeer van de thuisomgeving op kantoor imiteert met als doel de werkplek wat persoonlijker te maken."

Voorbeeld: Kapaza.be kleedt Kapaza.be aan

De recente verhuizing van Kapaza.be was een mooie aanleiding voor de zoekertjessite om bij zijn gebruikers te peilen naar de gewoontes rond interieurinrichting op kantoor. Daaruit blijkt dat 39% van de ondervraagden die in een open space werken, vindt dat zijn werkruimte onpersoonlijk is en dus niet echt stimulerend. Kapaza.be is daarom zelf op zijn eigen website op zoek gegaan naar slimme inrichtings- en decoratieartikelen.

Lees meer over:

Onze partners