Hoe maak je van een douchebeurt echt een wellnesservaring?

01/03/16 om 11:18 - Bijgewerkt op 02/03/16 om 08:25

De Belg neemt graag een douche. Vandaag kiezen consumenten meer voor een douche dan voor een bad. Maar wat zijn de mogelijkheden en waar zetten de fabrikanten op in? Specialisten Van Marcke en Duscholux overlopen de belangrijkste trends in deze markt.

Hoe maak je van een douchebeurt echt een wellnesservaring?

© Van Marcke

Douche of bad?

Wie dacht dat de douche het bad volledig uit de markt ging dringen is er aan voor de moeite. Er worden weliswaar meer douches dan baden verkocht, maar beiden blijven populair, net als de combinatie. Bart Rentmeesters van Duscholux: "De verdeling ligt ongeveer op 55/45 waarbij de douche het pleit in zijn voordeel beslecht. Toch kiest de consument nog altijd graag voor een bad, als hij over voldoende ruimte beschikt. Of voor de combinatie."

Karen Van Eycken, interieuradviseur bij Van Marcke Zaventem bevestigt: "Voor gezinnen met kinderen is het bad nog altijd heel praktisch. De grote troef van douche, zeker voor appartementen, is dat ze minder ruimte vereist. Daarnaast kan het ook heel snel gaan."

Makkelijker reinigen

Hoe maak je van een douchebeurt echt een wellnesservaring?

© Duscholux

Waterbesparing is niet langer het eerste waar mensen naar vragen bij het inrichten van hun badkamer. Van Eycken: "Uiteraard blijft het een belangrijk element, maar heel wat systemen hebben dit al standaard in zich. Nu kijkt men vooral naar de onderhoudsvriendelijkheid. Kan ik mijn douche gemakkelijk onderhouden? Een nieuwe trend bij inloopdouches is het gebruik van panelen die gewoon tegen de wand geplaatst kunnen worden. Geen voegen meer, dus ook geen kans dat vuil zich daar zou nestelen. Ze zijn bovendien helemaal personaliseerbaar."

Daarnaast kwamen er ook technische aanpassingen om de onderhoudsgemak te bevorderen. Rentmeester: "Door te werken met een heel platte magneetsluiting bijvoorbeeld. Of de afdichting onderaan niet over de glaswand te schuiven maar wel in een uitsparing in glas vast te maken. Water kan zo niet tussen de dichtingen en het glas blijven staan. Schimmelvorming is verleden tijd."

Wellness in de dagelijkse routine

Een tweede trend is de zucht naar meer wellness in de dagelijkse routine. "Dat kan ook over heel eenvoudige zaken gaan", weet Van Eycken. "Iedereen wil bijvoorbeeld tegenwoordig een regendouche voor meer comfort tijdens het douchen. En verschillende straalsoorten zijn ook een must. Daarnaast stellen we op Batibouw een sunshower voor. Deze voegt infraroodstralen en uv-stralen aan uw douche toe. Goed voor de dagelijkse portie vitamine D en een heerlijk gevoel van welbehagen."

Andere meer luxueuze snufjes zijn de integratie van ledverlichting en muziek. "Misschien een beetje een gadget", knipoogt Rentmeesters, "maar het toont wel dat de mogelijkheden er zijn om je doucheritueel helemaal op je persoonlijke wensen af te stellen."

Voor welk budget?

Van Eycken: "Mensen kunnen zich wat meer luxe in de badkamer permitteren omdat vroeger alles wat duurder was. De crisis heeft gezorgd voor meer budgetvriendelijkheid. Neem nu de inloopdouche, die was pakweg tien jaar geleden bij wijze van spreken onbetaalbaar en voor heel mensen dan ook onbereikbaar. Vandaag kan je er al een krijgen voor 1.500 euro. Maar hoe duur het precies wordt, hangt helemaal af van de consument zelf. De keuze voor de douchebak, de afwerking en het kraanwerk. Voor elk budget is er wel een oplossing te vinden. En vergeet vooral niet met een vakman te werken. Het sanitair, en zeker inloopdouches, moet volgens de regels van de kunst geplaatst worden." (VC)

Postcode

Onze partners