Designduo Barber & Osgerby: 'Vaak ontstaan ontwerpen gewoon uit onze eigen noden'

27/01/16 om 10:42 - Bijgewerkt om 10:44

Bron: Ik Ga Bouwen

Tijdens The London Design Festival gingen ze met de hoogste eer - de Panerai London Design Medal - aan de haal, en het toonaangevende Britse magazine Wallpaper plaatste hen op een tweede stek in hun designtop 200. Sinds het duo Edward Barber en Jay Osgerby in 2012 de toorts voor de Olympische Spelen van Londen mocht ontwerpen, werken ze voor de meest beroemde designmerken.

Designduo Barber & Osgerby: 'Vaak ontstaan ontwerpen gewoon uit onze eigen noden'

Edward Barber en Jay Osgerby © Elisa Connan

Naast de olympische toorts is de Tip Ton voor Vitra ongetwijfeld een van jullie meest bekende ontwerpen. Hoe is dat ontwerp ontstaan?

Edward Barber: "We wilden een stoel maken die beweegt maar zonder gebruik te maken van mechaniek zoals bijvoorbeeld bij een bureaustoel. Ons eerste idee was om de stoel te laten buigen maar dat leidde niet altijd tot hetzelfde resultaat en vormelijk leek dat nergens op. Via verschillende schetsen, waarvan je er een paar kunt zien in ons nieuwe boek One by One, kwamen we tot het uiteindelijke ontwerp. Daarmee zijn we naar Vitra gestapt, omdat de Zwitserse fabrikant enorm veel ervaring heeft met school- en werkstoelen."

Tip Ton

Tip Ton © Vitra

Wat betekende dat ontwerp voor jullie?

Barber: "De Tip Ton heeft ons als studio definitief op de kaart gezet. Niet alleen omdat het ons eerste ontwerp bij Vitra was maar ook omdat de stoel al snel een bestseller werd. Per jaar worden er zo'n 25.000 van geproduceerd. De ene helft voor scholen, de andere helft een beetje onverwacht voor gewone consumenten. Persoonlijk is het een van mijn favoriete ontwerpen want Tip Ton ziet er erg eenvoudig uit maar is tegelijk echt innovatief. Dankzij de lichte beweging verandert de stoel onze manier van zitten. Hij dwingt iemand om met een rechte rug te zitten en zich beter te concentreren."

Ook in jullie sofa en boekenkast voor Vitra vormt beweging de rode draad.

Barber: "Zonder dat we er actief mee bezig waren, hebben alle ontwerpen voor Vitra inderdaad een dynamisch karakter. Zo kun je de panelen van Planophore (2014) draaien, waardoor het meubel tegelijk als boekenkast en als roomdivider functioneert. Bij sofa Mariposa (2014) hebben we de leuningen beweegbaar gemaakt. Daardoor kun je de sofa letterlijk voor alles gebruiken: om te werken, te relaxen met de familie of een film te bekijken. Dankzij de beweging van dertig graden kan iedereen zijn of haar meest comfortabele zit- of ligpositie aannemen. Zoals wel vaker is het ontwerp ontstaan vanuit onze eigen noden want we wilden allebei graag een sofa waarin we zowel met onze kinderen konden spelen als samen met onze vrouw op de laptop werken. Intussen figureert de sofa zowel in huizen als op kantoren - de grenzen tussen die twee markten vervagen steeds meer."

Mariposa

Mariposa © Vitra

Tijdens het Design Festival van Londen stelden jullie naast jullie boek ook bijzondere papieren lampen voor. Hoe is dat project tot stand gekomen?

Barber: "Persoonlijk ben ik gek op Japan. De obsessieve aandacht voor details en perfectie maakt de Japanse savoir-faire uitzonderlijk. Daarom bezocht ik tijdens een van mijn vakanties Ozeki, een familiebedrijf waar al sinds 1891 papieren lantaarns worden gemaakt. Tijdens een lunch heb ik gevraagd of ze interesse hadden in een ontwerp van een Britse designstudio. Beetje bij beetje is de bal zo aan het rollen gegaan. We maakten schetsen, en de prototypes werden op en af gestuurd. Het was een traag proces want alles is handgemaakt uit papier en bamboe, maar juist dat maakt de lantaarns zo mooi en sterk. Vorig jaar zag ik tijdens DesignMiami bij de Franse Galerie Downtown zelfs exemplaren van meer dan een halve eeuw oud."

Hoewel jullie de laatste jaren vooral faam genieten als designers, studeerden jullie allebei architectuur. Biedt dat voordelen?

Barber: "Ik denk dat het voor ons gemakkelijker is om ons een meubel in een ruimte in te beelden. Bovendien bezitten de schetsen meestal ook een eenvoud die doet denken aan een architectuurtekening. Beginnen doen we met eerder abstracte vorm- en kleurstudies, waarbij het grafische en organische aspect op de eerste plaats komt. Vanuit die schetsen ontstaan onze ontwerpen met hun subtiele rondingen en heldere maar niet té rechte contouren. Zo proberen we tijdloze ontwerpen te creëren.

Bovendien werken we ook nog als scenograaf, adviseur of architect. Zo hebben we onder meer het Ace Hotel in Londen gerenoveerd en volledig ingericht. Of verzorgden we de scenografie van kunstbeurs Frieze, en geven we raad bij het Crossrail-project, de nieuwe snelle trein die heel Londen ondergronds zal doorkruisen. Daarom richtten we de voorbije twintig jaar drie verschillende studio's op: Barber&Osgerby voor industrieel design, Universal Design Studio voor architectuur en interieur, en MAP voor meer technische projecten."

Elien Haentjens

www.barberosgerby.com

www.universaldesignstudio.com

www.mapprojectoffice.com

Postcode

Onze partners