Bekroonde designer Jean-François D'Or: 'De badkamer wordt een plek om te leven'

19/01/15 om 16:09 - Bijgewerkt om 16:09

Als industrieel designer bouwt Jean-François D'Or langzaam maar zeker een persoonlijk en bijzonder consequent parcours uit. Intussen tekende hij al meer dan 200 objecten voor (inter)nationale merken als Ligne Roset, Indera en Magnitude. Niet voor niets werd hij in 2013 dus verkozen tot Designer van het Jaar. Ook tijdens Interieur Kortrijk stelde hij opnieuw heel wat producten voor, waaronder een volledig nieuwe badkamerlijn voor Vika.

Bekroonde designer Jean-François D'Or: 'De badkamer wordt een plek om te leven'

Vika © -

Hoe bent u in contact gekomen met Vika?

Jean-François D'Or: "Onder de noemer 5x5 zet Designregio Kortrijk jaarlijks een programma op om bedrijven te koppelen aan designers. Uit de voorgestelde studio's heeft Vika toen voor mij gekozen. Het was de eerste keer dat het bedrijf met een designer samenwerkte, dus voor hen was het een heel nieuw avontuur. Daardoor bestond een groot deel van mijn werk er in het begin ook uit om de verschillende stappen van het samenwerkingsproces uit te leggen, en goed te onderzoeken en te definiëren wat ze precies wilden."

Wat maakte deze opdracht zo bijzonder?

J.F. D'Or: "De voorbije vijftig jaar bracht Vika haar producten zonder merknaam op de markt, het was een zogenaamd wit merk. Die strategie wilden ze veranderen: ze wilden een meer hedendaagse badkamerlijn lanceren, en de merknaam Vika bij het grote publiek bekend maken. Daarvoor hadden ze een externe designer nodig. Omgekeerd was het voor mij de eerste keer dat ik badkamermeubels kon ontwerpen, het was een markt die ik totaal niet kende. Bovendien was het ook bijzonder om voor een bedrijf met zoveel ervaring te werken. Vooral het maatwerk dat Vika kan aanbieden en de hoge graad van automatisatie binnen de productie spreken tot de verbeelding."

Wat is de rode draad doorheen deze badkamerlijn?

J.F. D'Or: "Net als de keuken evolueert ook de badkamer naar een plek om echt te leven. Een plek waar je ook muziek kunt beluisteren, kunt samenzitten om te praten of thee te drinken. En dus wilde ik af van de koele, klinische badkamersfeer. Bovendien kunnen de meubels uit deze InGrid-collectie perfect elders in de woning worden geïntegreerd, zodat er in een loft bijvoorbeeld een visuele eenheid kan worden gecreëerd."

Hoe hebt u dit concreet uitgewerkt?

J.F. D'Or: "In totaal heb ik een honderdtal verschillende objecten getekend voor deze volledig nieuwe, modulaire badkamerlijn. Daarbij hechtte ik veel belang aan de dimensies en proporties van de verschillende modules. Om een harmonieus geheel te realiseren werkte ik met een schema, waaraan ook de naam van de collectie - InGrid - refereert. Binnen dat kader tekende ik in eerste instantie diverse lavabo's in corian en porselein. Daarna kwamen de meubels aan bod: door te spelen met de openheid van de opbergkastjes wilde ik van het typisch massieve karakter af. In een derde fase ontwikkelde ik de spiegels die alle functies als licht, opbergruimte en een elektrische aansluiting combineren. Later ontwierp ik nog handdoekrekken of kleine schoteltjes voor objecten die sfeer kunnen brengen in de badkamer. Daarnaast heb ik telkens voor materialen gekozen die een emotie opwekken, zoals eik of zelfs leder."

Wat brengt de toekomst?

J.F. D'Or: "De reacties op Interieur Kortrijk waren alvast zeer positief. Al op de eerste beursdag kocht Van Marcke de collectie aan, waardoor iedereen ze ook al meteen in de winkel kan kopen. Daarnaast zullen we de komende maanden nog heel wat nieuwe objecten ontwikkelen, en sommige ontwerpen indien nodig een beetje bijsturen. En het is net deze uitwisseling van ideeën en deze dialoog die ervoor zorgen dat ik ervan hou om met de industrie samen te werken."

www.vika.be

www.loudordesign.be

Elien Haentjens

Lees meer over:

Postcode

Onze partners